*

Peter Fryckman Minun puolueeni on Suomi

Katainen pyysi presidenttiä hajoittamaan eduskunnan ?

Pääministeri Kataisen eilinen ilmoitus siitä, että hän jättää tehtävänsä tarkoittanee käytännössä samaa kuin Perustuslaissa määritelty perusteltu aloite presidentille eli de facto pyyntö eduskunnan hajoittamisesta ja uusien vaalien järjestämisestä.

 

"26 §

Ennenaikaisten eduskuntavaalien määrääminen

Tasavallan presidentti voi pääministerin perustellusta aloitteesta ja eduskuntaryhmiä kuultuaan sekä eduskunnan ollessa koolla määrätä ennenaikaiset eduskuntavaalit toimitettavaksi. Eduskunta päättää tämän jälkeen, milloin se ennen vaalien toimittamista lopettaa työskentelynsä.

Ennenaikaisten eduskuntavaalien jälkeen eduskunta kokoontuu valtiopäiville sen kuukauden ensimmäisenä päivänä, joka alkaa lähinnä yhdeksänkymmenen päivän kuluttua vaalimääräyksen antamisesta, jollei eduskunta ole päättänyt aikaisempaa kokoontumispäivää."  www.finlex.fi

 

Kun pääministeri tekee noin selkeästi ns. janukovichit ja jättää maansa tuuliajolle ilmoittamalla jopa ajankohdan ennakkoon, on kyseessä vallaton tila ja niin ei voi olla.

Lisäksi hallitus on joka tapauksessa toimintakyvytön jo silläkin perusteella, että sieltä on tähän mennessä hymyillen karannut jo kaksi ministeriä ja ainakin neljä on karkaamassa Brysseliin.

Ei Suomen asioita tällä tavalla hoideta ja siksi on ertittäin perusteltua tulkita Kataisen eilinen ilmoitus ylläkuvatulla tavalla.

Ja järjestää uudet vaalit nyt.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

13Suosittele

13 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (44 kommenttia)

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Asioita voi tulkita miten vain, mutta käytännössä tilanne ei toimi kirjoituksesi mukaisesti.... Valtaosa kansanedustajista ei edes halua uusia vaaleja ovat puheet mitä vain, joten se siitä. Tilanne ei ole juuri kenellekään sopivan edullinen, jotta uusia vaaleja aidosti haluttaisiin. Keskustalle voisi käydäkin, osin perussuomalaisille... muille, tuskin.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman

Voiko Perustuslakia tulkita miten vain?

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Perustuslakia kuten muitakin lakeja voidaan tulkita täysin mielivaltaisesti, pitäisihän blogistin se tietää jo omakohtaisista kokemuksistakin!?

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman Vastaus kommenttiin #10

Perustuslain tulisi olla peruskallio, jonka päällä kaikki muu lepää.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Jotta pääministerin vaihtaminen kesken hallituskauden olisi vain keskustan yksinoikeus? Jäätteenmäestä Vanhaseen, Vanhasesta Kiviniemeen.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman

Taitaa kuitenkin olla eri asia ilmoittaa vaihdosta kuukausia etukäteen.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Puoltohan se on tuokin, mutta Ruotsin entisen kuninkaan mukaan monta = 4, pari kuukautta ei liiempiä kuukausia vielä ole:)

Käyttäjän JuhaKajander1 kuva
Juha Kajander

Juuri niin teki Vanhanen. Jäätteenmäelle tuli äkkilähtö.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman

Tätä se teettää, kun ei näitä näpytyksiä osaa.

Näin, että kaksi suosittelijaa oli ilmaantunut ja halusin niitä katsoa, mutta kilkkasin näköjään itseni suosittelijaksi omalle tekstilleni.

Ei ollut tarkoitus mutten osaa sitä poistaakaan.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Klikkaa uudelleen, sillä sen pitäisi poistua, vaikka haitanneeko tuo mittään.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman

Kiitos Seija.

Kyllä se haittaa, jos omia kirjaimiaan erehtyy suosittelemaan.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Henna Virkkunen vain astuu Kataisen saappaisiin. Eihän tässä mitään. Ei puolue yhtä miestä kaipaa (paitsi perussuomalaiset Soinia)

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman

Virkkunen on ehdolla samaan osoitteeseen kuin muutama muukin ministeri eli hallituksen toimintakyky on äänestäjien varassa. Samalla voitaisiin hyvin perustellusta syystä antaa kansalle Perustuslaissa määritelty valta ja äänestää uusi eduskunta hallituksineen käyttämään valtaa Suomessa.

Jos sitä täällä enää ylipäätään on.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ministerien kierrätys on Suomessa aivan yleistä. Katainen ei ole tehnyt aloitetta eduskunnan hajoittamiseksi.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman

Kuinka yleistä on näin laaja ministerien "kierrätys"?

Kun pääministerillä on käytännössä kaikki valta valtakunnassa ja hän ilmoittaa luovuttavansa sen "jollekin" ennalta nimeämättömälle, ei ole kyse enää kierrätyksestä vaan selkeästä valtatyhjiöstä, johon kansanvalta ei ole voinut valmistautua.

Kuka voi päättää ylimmän vallan käyttäjän henkilöllisyyden?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Olen kyllä johdonmukaisesti ollutkin sitä mieltä, että presidentin valtaa voisi osittain palauttaa. Pääministerihän on nyky-Suomessa käytännössä aina suurimman puolueen puheenjohtaja ja kansanvallan toteutumisen kannalta hänellä on liian paljon valtaa juuri siksi, että kansa ei voi päättää yksittäisen puolueen puheenjohtajasta. Mutta toistaiseksi ollaan tässä lainsäädännössä ja sen mukaan mennään.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman Vastaus kommenttiin #15

Tässä olisi hyvä keino palauttaa Perustuslain turvin kunniaan siinä mainittu kansanvalta ja todeta Kataisen ilmoitus yllä kuvaamallani tavalla.

Eli kun pääministeri käytännössä luopuu vallastaan niin kuka tai mikä taho voi päättää maallemme ylimmän vallan käyttäjän?

Vastaus on kansa eli uudet vaalit.

Aulis Mäkitalo Vastaus kommenttiin #16

Se taho on istuva eduskunta. Ei ole näköpiirissä kerrassaan mitään syytä miksi istuva eduskunta olisi välttämätöntä korvata hajottamisen kautta uudella.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman Vastaus kommenttiin #21

"Ei ole näköpiirissä kerrassaan mitään syytä miksi istuva eduskunta olisi välttämätöntä korvata hajottamisen kautta uudella."

Hallitus on osoittautunut täydellisen kyvyttömäksi toimimaan siinä tehtävässä, johon se on valittu.

Nyt pääministeri itse ilmoittaa jättävänsä oman luottamustehtävänsä kesken, koska kuulemma Euroopasta on soiteltu ja ilmeisesti töitä tarjoiltu.

Mikä on Suomen ja sen kansan rooli tässä?

Olisiko Suomen kansa ansainnut itselleen sellaiset johtajat, jotka pitävät huolta koko Suomen edusta ensin ja sitten vasta murehtivat muiden asioita?

Kun esim. Italiassa pääministeri eroaa, lähtee koko hallitus.

Miksi Suomessa on toisin.

Aulis Mäkitalo Vastaus kommenttiin #23

Vaikka tämä kaikki hallituksesta sanottu olisi tottakin, se on hallituksesta sanottua eikä millään tavalla perustele sitä miksi eduskunta pitäisi hajottaa.

Jos hallitus jättää paikkansa istuva eduskunta normaalissa järjestyksessä ja täysin perustuslain hengen ja kirjaimen mukaan ryhtyy toimenpiteisiin uuden hallituksen muodostamiseksi.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman Vastaus kommenttiin #25

Mitä olen ymmärtänyt väärin, kun käsittääkseni hallituksen ero johtaa uusiin eduskuntavaaleihin. Joiden tuloksen perusteella valitaan sitten uusi hallitus.

Laitatko jonkun lainkohdan tuon ajatuksesi tueksi näkyviin?

Aulis Mäkitalo Vastaus kommenttiin #26

Nähdäkseni tässä tapauksessa todistelutaakka olisi blogistilla itsellään.

Se että hallituksen ero johtaisi jotenkin perustuslaillis-automaattisesti myös eduskunnan eroon veisi valtiollisen elämän ja sen vallan tasapainon mahdottomuuksiin. Syntyisi aivan uusi tapa hajottaa eduskunta jos hallitus itse eroamalla saisi eduskunnan hajalle. Eduskunnan asema heikkenisi oleellisesti jos sen voisi tällä tavoin hajottaa hallitus yksin ilman tasavallan presidenttiä. Peruslähtökohta on että hallituksen tulee nauttia eduskunnan luottamusta mutta tämä kääntäisi asian päinvastaiseksi.

Eduskunta voi antaa hallitukselle yksinkertaisella äänienemmistöllä epäluottamuslauseen, mikä johtaa hallituksen eroon. Blogistin mallissa tällöin hallituksen ero johtaisi myös eduskunnan eroon, mikä olisi mahdoton tilanne. Kuinka eduskunta voisikaan antaa hallitukselle eron jos samalla erottaisi sillä myös itsensä. Aivan mahdoton tilanne valtiollisen elämän toimivuuden kannalta.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman Vastaus kommenttiin #36

Lainkohtaa ei siis löytynyt?

Jos pääministerivaaleilla valitaan lähinnä pääministeri valtion pääksi johtamaan lähes kaikkea politiikkaa lienee kohtuullista ajatella, että myös tätä seuraava valtion politiikan pään valinta edellyttää vaaleja.

Siihen liittyvä lainkohta löytyy Perustuslaista.

Ehkä näemme piakkoin perustuslakivaliokunnan tulkinnan asiasta.

Aulis Mäkitalo Vastaus kommenttiin #38

Mitä ihmeen lainkohtaa olisi pitänyt etsiä? Sellaistako jossa säädettäisiin että eduskunnan EI tarvitsekaan erota jos hallitus eroaa? Ratkaisu kysymykseen löytyy siitä että etsimälläkään ei löydy sellaista lainkohtaa joka määräisi eduskunnan eroamaan tässä tapauksessa.

Mitään "pääministerivaalia" ei ole olemassa. Eduskunta parlamentaarisesti sisällään päättää muodostettavan hallituksen pääministerin henkilön. Senhän ei tarvitse olla suurimman puolueen edustaja. Eihän suurimman puolueen tarvitse edes olla mukana hallituksessa. Pääministerin henkilö ja hallituksen kokoonpano riippuvat eduskunnan enemmistön päätöksestä. Näin myös siinä tapauksessa että uusi hallitus tulee muodostettavaksi kesken eduskunnan vaalikauden. Tällöin hallituksen muodostaa istuva eduskunta.

Käyttäjän perttikannisto kuva
Pertti Kannisto

Kysymys ei ole vain yhdestä ministeristä, vaan Suomi nimisen valtion perustulaillisesta johtajasta.

Vai kukahan se muutoin on ?

Jos johtaja ilmoittaa eroavansa, on osakkailla oikeus valita uusi johtaja.

Erkki Krogerus

Olen samaa mieltä, että presidentillä pitäisi olla valta erottaa hallitus ja järjestää uudet vaalit.
Peterin kanssa olen samaa mieltä, että pääministerin ja muiden ministerien eurovaaliehdokkuus on sitä, ettei Suomen hallitus ole täydessä iskussa ja sen pitäisi erota.
Suomen politiikka on erkautunut kansanvallasta, kun pääministerillä on valta ja hän voi näkojään tehdä mitä tahansa eikä hallitus eroa.
Tämä hallituksen kokoonpano oli jo kansanvallan irvikuva. Hallitus, jossa istuu vasemmistoliitto ja kokooomus samassa hallituksessa ei tällaiselta hallitukselta voi odottaakaan mitään hyviä tuloksia.
Suomen politiikka on kehittynyt siihen suuntaan, että kaikki valta keskittyy eduskunnalle ja varsinkin hallitukselle ja kansan valitsema presidentiltä on valta otettu pois.
Tämä on kansan vallan näkokulmasta ongelma, koska valtaa pitää pääministeri ja hallitus eikä niitä ole kansa valinnut.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"Tämä hallituksen kokoonpano oli jo kansanvallan irvikuva. Hallitus, jossa istuu vasemmistoliitto ja kokooomus samassa hallituksessa ei tällaiselta hallitukselta voi odottaakaan mitään hyviä tuloksia."

Entä miten siihen päädyttiin? Mikään muu puolue ei halunnut ottaa hallitustunnustelijan vastuuta vaan Kataiselle myönnettiin liikuttavan yksimielisesti jatkoaikoja.

SDP:n ja perussuomalaistenkin neuvottelut ajoivat karille, syytä ei kerrottu:

SDP kääntää katseensa perussuomalaisiin

Eero Heinäluoman mukaan puolue hakee uusia ratkaisuja. SDP on ollut yhteydessä perussuomalaisiin keskiviikkona kariutuneiden hallitusneuvottelujen jälkeen.

http://yle.fi/uutiset/sdp_kaantaa_katseensa_peruss...

Ja olisivatko uudet vaalitkaan muuttaneet 2011 syntynyttä tilannetta?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Hyvin monissa maissa vallitsee sama ongelma vielä selkeämmin. Esimerkiksi Englannissa ja Ruotsissa on pääministerin valta lainsäädännöllisesti vielä selkeämpi valtion päämiehen asemaa heijastava sellainen. Silloin avainsanana on parlamentarismi, eli se, että hallitus nauttii eduskunnan luottamusta.

Suomen kohdalla olisi presidentti-instituution vuoksi mahdollisuus parantaa kansanvaltaa esimerkiksi juuri Ruotsiin tai Englanttiin verrattuna siten, että presidentillä olisi hiukan enemmän valtaa nimenomaan hallituksen kokoamisessa ja nimittämisessä.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"että presidentillä olisi hiukan enemmän valtaa nimenomaan hallituksen kokoamisessa ja nimittämisessä."

Edellyttäen että presidentti olisi mahdollisimman puolueeton - suo siellä, vetelä täällä?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #20

Kun presidentti valitaan suoralla kansanvaalilla, tuo ongelma on oleellisesti pienempi kuin se oli vaikkapa Kekkosen aikana. Sellaiseen presidentinvaltaan en kuitenkaan soisi palattavan edes nykyisessä valintasysteemissä.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman Vastaus kommenttiin #22

Tuli mieleen ajatus, että presidentti ilmoittaisi vastaavalla tavalla jättävänsä presidentin tehtävät.

Koska presidentti Niinistö on tai oli kokoomuksen jäsen ja ehdokas niin valitsisiko kokoomuksen puoluetoimisto uuden presidentin?

Kun pääministeri käyttää tänä päivänä jopa suurempaa valtaa kuin presidentti niin olisi kohtuullista demokraattisen päätöksenteon kannalta valituttaa uusi hallitus vaalien kautta eikä suhmuroida sitä jossain piilossa sillä perusteella, että mandaatti on kerran jo jaettu.

Kun kerran kansanvallan nimiin vannotaan niin on aiheellista edes jossain yhteydessä käytännössä osoittaa kansalle, että sillä on sille kuuluva valta.

Nyt tämä muistuttaa silmille sylkemistä ja irvailua koko touhu.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #22

Olisin varmis hieman lisäämään presidentin valtaa tai sitten se voidaan poistaa tarpeettomana virkana.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman

Tilanne on sillä tavalla ongelmallinen, että kolme vuotta sitten kansa äänesti yhden puolueen suurimmaksi eli käytännössä äänesti pääministerin neljäksi vuodeksi koko hallituskaudelle.

Poikkeuksetta kaikki puolueet puhuivat ja puhuvat eduskuntavaalien yhteydessä aina siitä, että kyseessä on pääministerivaalit.

Kun nyt kokoomus kolme vuotta sitten saamansa Kataiseen liittyvän mandaatin perusteella valitsee sisällään Kataiselle seuraajan katson, että kansanvaltaisuus periaatteena ohitetaan ja sivuutetaan.

Ja koko aiemmin kokematon tilanne perustellaan sillä, että kokoomus oli v. 2011 vaalien perusteella tuolloin suurin puolue ja kansa äänesti nimenomaan Kataisen pääministeriksi Suomen politiikkaa johtamaan.

Tämä oli mielestäni selkeä kansanäänestys enkä näe mitään perustetta sille, että Katainen itse valitsee seuraajansa, jolle kansa ei ole siihen tehtävään suostumustaan antanut.

Ei ole kaukana ajatus siitä, että kyse on puoluenepotismista ja siihen liittyen selkeästä vallankaappauksesta.

Demokratian kunnioittaminen edellyttäisi uusia vaaleja ja kansan kantaa siihen, kuka kelpaisi pääministeriksi käyttämään käytännössä täyttä valtaa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Myöntänet kuitenkin, että tuo on vain yksi näkökulma asiaan.

Todellisuudessa perustuslaissa ei ole määrätty, että suurimman puolueen puheenjohtajasta tulee pääministeri. Parlamentarismin periaatteisiin kuuluu ainoastaan, että hallitus nauttii eduskunnan enemmistön luottamusta, ja se riittää.

Mitään perustuslain kirjaimen tai edes hengenkään vastaista ei pääministerin vaihdossa ole kesken vaalikauden. Mutta kuten ensimmäisessä lauseessa annoin ymmärtää, käytännössä kommenttisi korostaa tiettyä huomioon otettavaa näkökulmaa joka tapauksessa.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman

Myönnän tottakai, että kyseessä on oma näkemykseni asiaan ja perustuu keskusteluihin muutaman valtiosääntöasiantuntijan kanssa.

Selkeää mallia saati oikeaa ratkaisua ei asiaan ole, koska aiemmin tapahtunut vaihto Vanhasen ja Kiviniemen välillä jäi tuolloin tässä mielessä kokonaan punnitsematta.

Mutta onhan asetelma tietysti Kataisen kannalta ajatellen jatkossa helpompi, jos palkka Unionissa 3-kertaistuu ja poliittinen vastuu poistuu tyystin.

Vastuullisuudella ei ole kylläkään ratkaisun kanssa mitään tekemistä.

Aki Häkkilä Vastaus kommenttiin #30

Eduskunta valitsee pääministerin perustuslain mukaan. Jos uusi pääministeri ei miellytä, eduskunta kaataa hallituksen äänestämällä epäluottamuksesta.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Katainen on vastedes vt. pääministeri ja Ylen ylimääräisessä ajankohtaislähetyksessä hallituspuolueiden edustajat vakuuttivat kovin yksimielisesti hallituksen olevan toimintakykyinen.

Tässä on kuitenkin koko hallituskauden ollut tilanne, missä maan taloudellinen ja tekninen toimintakyky on arvioitu toistuvasti väärin. Hallitus on tehnyt toimiaan vastoin realiteetteja, yrittäen pakottaa muut toimijat toteuttamaan politiikkaansa, vaikka ei kykene osoittamaan siihen toimivia välineitä. Leikkaukset ja veronkorotukset tulevat pahentamaan tilannetta entisestään.

Suomelle on kovin vähän iloa toimintakykyisestä hallituksesta, kun muu yhteiskunta on monilta toiminnoiltaan rappeutunut tai dynamiikaltaan pahoin kärsinyt.

Kokonaisuutta on hyvin vaikea hahmottaa, koska ongelmat on lakaistu maton alle tai siirretty jollekin toiselle momentille ja tilastointia rukattu.

Kataisen toiminta on koko ajan tähdätty oman uran edistämiseen EUssa, eikä sillä ole paljoa tekemistä ollut Suomen edun kanssa. Talousongelmatkin on pääosin luotu jo hänen valtiovarainministerikaudellaan ja Vanhasen hallitusten ratkaisuilla.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman

Nykyhallituksen politikointi on osoittautunut täysin vastuuttomaksi.

Miinusmerkki on vaihtunut plussaan ja valhe seuraa toistaan.

Mainostoimistojen luomia sukkeluuksia hokemalla ei maata johdeta, mutta niihin tuntuvat kaikki nyt keskittyvän.

Taloudenpidosta tämä harrastelijoiden joukkio ei ymmärrä yhtään mitään.

Käyttäjän AnttiKukkonen kuva
Antti Kukkonen

Tehnyt Janukovitsit? Kukas nyt sitten muodosti välittömän hengenvaaran Kataiselle? Persutko vai peräti SKP? Aika haikuli vertaus suoraan sanottuna.

Käyttäjän peterfryckman kuva
Peter Fryckman

Luopui vapaaehtoisesti vallasta. Karkasi. Pakeni. Ehkä se aito motiivi jossain vaiheessa tulevaisuudessa selviää.

Vastuullista politiikkaa jo vuodesta 2011.

Suoraan sanottuna.

Käyttäjän JonHellevig1 kuva
Jon Hellevig

Tästä Fryckmanin kirjoituksesta tuli mieleen, että onko Suomessa enää presidenttiä? Kuka on Suomen presidentti? Mitä hän touhuaa?

Käyttäjän JonHellevig1 kuva
Jon Hellevig

Sen nuori vaimo on runoilija, se tiedetään, entä mies?

Käyttäjän JonHellevig1 kuva
Jon Hellevig

Sen nuori vaimo on runoilija, se tiedetään, entä mies?

Mauri Peltokangas

Tervehdys Peter., komppaan kirjoitustasi 100%.

Katainen, vastuunpakoilija no 1. Peräsi vastuuta oppositiolta, moitti muita, saattoi Suomen katastrofin partaalle. Kaiken tämän jälkeen lyö hanskat tiskiin ja pakenee takavasemmalle. Pidän tekoa ala-arvoisena.. Kertakaikkiaan hävettävä temppu.. Uudet tuulet puhaltaa..

Toimituksen poiminnat